انرژی باد در مسیر پیشرفت

از سال 1888 به بعد، دوره رشد سریع توربین ها آغاز و اولین توربین های بادی در آغاز قرن بیستم ساخته شد. اوایل، توان تولیدی این توربین ها در حدود چند کیلووات بود که با گذشت زمان و توسعه تکنولوژی، برظرفیت آن ها اضافه شد. به طوری که در حال حاضر توربین های با ظرفیت چندین مگاواتی ساخته می شود و آلمان، ایتالیا، آمریکا، دانمارک و هند جزء فعال ترین کشورها در این زمینه هستند.

توربین های بادی انرژی جنبشی باد را به توان مکانیکی تبدیل می کنند که این توان مکانیکی از طریق شفت به ژنراتور انتقال پیدا می کندو در نهایت انرژی الکتریکی تولید می شود.توربین های بادی بر اساس یک اصل ساده کار می کنند؛ انرژی باد دو یا سه پره ای را که به دور روتور توربین بادی قرار گرفته اند، به چرخش در می آورد و سپس توسط ژنراتور برق تولید می شود. عمدتاً توربین های بادی به دو دسته کلی توربین با محور چرخش عمودی و توربین با محور چرخش افقی تقسیم می شوند و در حال حاضر توربین های دارای محور چرخش افقی، کاربرد بیشتری دارند.

چرا انرژی باد اهمیت دارد ؟

اما آنچه که در سال های اخیر به این انرژی و سایر انرژی های رایگان و پاک اهمیت داده و باعث رویکرد دوباره به آن شده، مسائل زیست محیطی و هشدار دانشمندان درباره ی کاهش ذخیره سوخت های فسیلی در جهان است. چرا که از حدود نیم قرن پیش،کمبود منابع انرژی و اثرات آن بر محیط زیست مانند باران های اسیدی، گرم شدن زمین و سوراخ شدن لایه ازن، منجر به بروز نگرانی شده است. در حال حاضر منابع سوخت های فسیلی روزانه به طور قابل ملاحظه ای در حال کاهش است و از طرف دیگر دی اکسیدکربن به علت ازدیاد مصرف سوخت افزایش می یابد. این در حالی که به طور کلی با جایگزینی هر یک درصد از انرژی برق بادی با انرژی برق تولیدی از نیروگاه های سوخت فسیلی، می توان حدود 3 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای کاهش داد. بنابراین با توجه به این که طبق محاسبات صورت گرفته، انرژی باد موجود در کل زمین بیشتر از 10 برابر انرژی مصرفی درجهان است، لازم است که کشورها بیش از پیش در این زمینه به طور جدی فعالیت کنند. در این بین ایران همانند دیگر کشورها و براساس سیاست های مصوب خود را متعهد به حفاظت از کره زمین، اتمسفر و محیط زیست می داند و تولید انرژی از منابع تجدید پذیر از جمله انرژی بادی را مورد تاکید قرار می دهد. خوشبختانه بازار نیروگا های بادی در ایران رو به شکوفایی است و ورود به این بازار در درازمدت چشم انداز روشنی را برای سرمایه گذاران تضمین می کند. البته باید توجه داشت از آنجایی که قالب نقاط بادخیز ایران در مناطقی وارد شده که از نظر توسعه اجتماعی محروم به شمار می رود، توسعه انرژی های نو و تجدید پذیر و به طور خاص انرژی بادی، علاوه بر این که مزایای مذکور را به دنبال دارد، منجر به اشتغال زایی و تحول اجتماعی در این مناطق محروم کشور خواهد شد.

انرژی بادی بیشتر در چه بخش هایی مورد استفاده قرار می گیرد ؟

اساساً انرژی بادی برای تولید برق کاربرد مناسبی است. به خصوص اگر تولید در محل مصرف (تولید پراکنده) مدنظر باشد. اما کاربردهای دیگر مانند تلمبه بادی آبکش و آسیاب های بادی از کاربردهای دیگر انرژی بادی است که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

توربین بادی

به توربینی گفته می شود که برای تبدیل انرژی جنبشی باد به انرژی مکانیکی به کار می رود که توان بادی نام دارد.

توربین های بادی در دو نوع با محورافقی و با محور عمودی ساخته می شوند.

توربین های بادی کوچک برای کاربردهایی مانند شارژ کردن باتریها یا توان کمکی در قایق های بادبانی مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که توربین های بادی بزرگ تر با چرخاندن ژنراتور، و تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، به عنوان یک منبع تولید انرژی الکتریکی به شمار می روند. انواع دیگری از توربین های بادی وجود داردکه برای پمپ کردن آب استفاده می شود که به آن پمپ بادی می گویند یا برای آسیاب گندم به کار می رود که آسیاب بادی نام دارد و موارد دیگر به کار می رود.

انواع توربین های بادی

1- توربین بادی با محور افقیتوربین بادی

2- توربین بادی با محور عمودی

پره ی توربین های بادی می تواند به دور محورافقی یا عمودی دوران کند. توربین بادی با محور افقی، پیشینه ی بیشتری داشته و امروزه هم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.در مقابل، مزیت توربین بادی با محور عمودی، عدم حساسیت نسبت به جهت وزش باد و عدم نیاز به یک پایه ی مرتفع است.