دکوراسیون

رنگ ها در دکوراسیون و طراحی داخلی منزل

رنگ ها در دکوراسیون منزل تأثیرات ویژه ای دارند. رنگ ها عناصری اجتناب ناپذیر از جهان پیرامونمان به شمار می روند که همواره بر عواطف و روانمان نقش داشته اند.

رنگها بر زیبایی ظاهری و همینطور در تنظیم نور منزل مؤثرند.

در دنیای ما همه ی اشیاء دارای رنگ بوده و رنگ ها قدرت شگفت انگیزی در تغییر روحیه ی ما دارند.

چرخه رنگ

چرخه رنگ پایه و اساس علم رنگ شناسی بوده و طیف متنوعی از رنگ ها را شامل می شود. اکثر چرخه های رنگ از 12 رنگ تشکیل شده اند. اسحاق نیوتن اولین بار رنگ ها را به شکل چرخه به تصویر کشید. پس از آن گوته، چرخه رنگ ایتن و چرخه رنگ مانسل از مطرح ترین چرخه های رنگ هستند.  رنگها

انواع رنگ ها در چرخه رنگ

حداقل 12 رنگ در هر چرخه وجود دارد . این تقسیم بندی شامل:

رنگ های اصلی

رنگ های فرعی یا ثانویه

رنگ های گروه سوم

رنگ های اصلی که شامل رنگ های قرمز، آبی و زرد هستند که از ترکیب هیچ رنگی حاصل نمی شوند. از ترکیب رنگ های اصلی سایر رنگ ها به وجود می آیند.

رنگ های فرعی یا ثانویه که شامل رنگ های نارنجی، بنفش و سبز هستند که از ترکیب رنگ های اصلی بوجود می آیند.

رنگ های گروه سوم شامل 6 گروه شده که از ترکیب رنگ های اصلی و فرعی ایجاد می شوند و در چرخه رنگ بین دو رنگ تشکیل دهنده خود قرار می گیرند.

  • رنگ قرمز:

رنگ قرمز سرشار از انرژی است. هر چه شدت رنگ بیشتر باشد ترشح آدرنالین در انسان به میزان زیادی اتفاق می افتد. این رنگ بیشتر در اتاق نشیمن یا محل ناهارخوری پیشنهاد میشود تا افراد را به معاشرت با یکدیگر ترغیب کند. محل ورودی و اتاق خواب نیز گزینه های دیگری برای استفاده از این رنگ بوده است.

  • رنگ زرد:

رنگ زرد نشاط آور است، و هم رنگ پرتوهای طلایی خورشید بوده و پرانرژی است. از این رنگ بهتر است در آشپزخانه، ناهارخوری و حمام استفاده شود. این رنگ در سالنها و فضاهای کوچک و القای احساسات مثبت مؤثر است، ولی به عنوان رنگ اصلی دکوراسیون داخلی پیشنهاد نمیشود. افرادی که در مکانهای زردرنگ هستند در بلندمدت بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. کودکان در اتاق های زرد بیشتر گریه می کنند و رنگ زرد باعث تحریک اعصاب میشود.

  • رنگ آبی :

رنگ آبی به رنگ آرامش معروف است و بیشتر در اتاق خواب و حمام توصیه میشود. آبی فشارخون و ضربان نبض را کاهش داده و تنفس را آهسته تر میکند. اگر تمایل به استفاده از رنگ آبی در دکوراسیون داخلی دارید. بهتر است آن را با سایر اجزا ازرنگهای گرم، متعادل کنید.

آبی فیروزه ای برای فضاهایی مانند سالنهای اصلی و آشپزخانه های بزرگ که در آنجا افراد زیادی دارد استفاده کنید. از رنگ آبی تیره زیاد در دکوراسیون منزل استفاده نکنید چون این رنگ باعث غم و اندوه میشود.

  • رنگ سبز:

رنگ سبز، رنگی مناسب برای همه ی فضاهاست. این رنگ مخصوصاٌ در اتاق خواب توصیه میشود چون روانشناسان این رنگ را موجب استراحت روح انسان می دانند.

  • رنگ بنفش :

رنگ بنفش هم به عنوان رنگ سرد و هم رنگ گرم به شمار می رود. رنگ بنفش ترکیبی از خواص رنگهای گرم و سرد را داراست. این رنگ در دکوراسیون داخلی رنگی لوکس و چشم اندز است. از رنگ روشن تر آن می توان برای اتاق خواب استفاده کرد.

  • رنگ نارنجی :

رنگ نارنجی احساس شور و شوق و هیجان را به ارمغان می آورد، و رنگی پرانرژی است. بهتر است از این رنگ در اتاق خواب یا نشیمن استفاده نشود، ولی برای مکانهای ورزشی گزینه ی مناسبی است.

  • رنگ بژ :

رنگ بژ یک رنگ خاص در دکوراسیون منزل محسوب شده که با انواع سبکهای سنتی و مدرن همخوانی دارد.

رنگ بژ در میان افراد مختلف طرفداران زیادی دارد و بیشتر در مبلمان و پرده ها و کابینت ها کاربرد دارد.

روانشناسی رنگ ها و تأثیر آن بر طراحی داخلی

روانشناسی رنگ ها و تأثیر آن بر طراحی داخلی بستگی به چندین پارامتر دارد:

– برای انتخاب رنگ هر اتاق، اینکه چه م

دت و با چه هدفی را باید در نظر گرفت. در ضمن  چه افرادی در آن اتاق حضور دارند هم مهم است.

– نورگیر بودن و ساعات نورگیری اتاق را بررسی و اگر اتاق صرفاٌ محل استراحت باشد باید نورش کمتر باشد. حال اگر آنجا اتاق مطالعه بوده بهتر است در ساعات مختلف نورگیری بیشتری داشته باشیم و رنگ اتاق روشن باشد.

– برای رنگ آمیزی اتاق ،اندازه آن را مورد توجه قرار داده و براساس آن اتاق ها را رنگ کنید. اگر اتاق فضای کمتری دارد رنگ روشن را انتخاب کنید

رنگها بر اساس درکمان از آنها و تأثیرهایی که بر روح و روان و انرژی ما می گذارند. به 2 دسته تقسیم میشوند.

رنگ های گرم: رنگهایی با طیف قرمز و زرد را شامل شده که برای فضاهایی که به انرژی بیشتری نیازمندند مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگ های سرد: رنگهایی با طیف آبی و سبز برای فضاهایی که نیاز به آرامش در آنها احساس میشود. رنگهای سرد برای اتاق خواب گزینه مناسبی است.