معرفی و تاریخچه

ولی به طور خلاصه می توان اینگونه بیان نمود که ساختمان هایی که حدود بالاتر از 16 طبقه باشند در ردیف ساختمان های بلند می باشند. چون برای صرفه جویی در مصالح و وزن ساختمان تدابیر خاصی اندیشیده شود.لازم به تذکر است که یک ساختمان بلند 20 طبقه، 20 ساختمان یک طبقه روی هم نیست و باید با توجهات خاصی به آن پرداخت. این ساختمان باید فرم سازه ای خاص داشته باشد که بیشترین بازده معماری، مصالح مصرفی، وزن و زمان اجرا را داشته باشد.

نیاز به ساختمان های بلند ابتدا در مورد بناهای نمادین مطرح گردید. در مرحله بعد رشد شرکت ها و بنگاه های تجاری و نیاز آن ها به داشتن دفاتر مرکزی متمرکز، زمینه طراحی ساختمان های بلند بود. با توسعه شهرنشینی، محدود بودن فضای شهرها کاربرد ساختمان های بلند به صورت امری عمومی درآمده و حتی ساختمان های مسکونی نیز لازم است به صورت بلند مرتبه ساخته شود.

در سال 1891 بلندترین ساختمان آجری با 16 طبقه در شیکاگو ساخته شده است.ضخامت دیوارها در پایین ترین طبقه حدود 2 متر است، بعد از آن استفاده از اسکلت های فولادی مورد توجه طراحان قرار گرفته است، اسکلت های فولادی وزن سبک تری داشته و قابلیت ساخت ساختمان های مرتفع را دارد.

اولین تجربه از اجرای ساختمان بلند فولادی مهاربندی شده یک ساختمان 20 طبقه در اواخر قرن نوزدهم است.

رشد طلایی ساختمان های بلند با اجرای ساختمان 60 طبقه در نیویورک در سال 1913 آغاز شد.

ساختمان بلند نیویورک

از سال 1930 تا 1950 دوران رکود اقتصادی و جنگ جهانی بود که در این زمان ساختمان بلندی ساخته نشد اما پیشرفت های مهمی در زمینه ساخت و تولید ساختمان مصالح نوین ابزارهای دقیق تحلیل و طراحی و پیشرفت های قوی مهندسی بود.

احداث برج 110 طبقه مرکز تجاری جهانی در نیویورک و برج سیرز در شیکاگو با 442 متر در سال 1975 بهترین دستاوردهای این دوران بود. از این تاریخ به بعد ساختمان های بلند به جز در آمریکا در سایر کشورهای دیگر نیز مورد توجه قرار گرفتند.

احداث برج دوقلو تیروناس در سال 1996 با ارتفاع 452 متر در شهر کوالالامپور، ساختمان برج خلیفه با ارتفاع 480 متردر دبی از جمله دستاوردهای جدید ساختمان های بلند به شمار می روند.

اولین ساختمان بلند واقعی در تهران، ساختمان 25 طبقه پلاسکو در سال 1340 در چهارراه استانبول بود. اسکلت این ساختمان فولادی بوده و مهاربندها در نمای این ساختمان مشخص شده بود.

در حال حاضر بلندترین ساختمان تهران برج بین المللی تهران (ASP) با 53 طبقه و دارای سازه بتنی است. نوع سیستم این ساختمان پانلی بدون قاب است.

منحنی ترین ساختمان بلند در تهران ساختمان مرکزی بانک تجارت واقع در تقاطع خیابان نجات اللهی و طالقانی با ارتفاع 30 طبقه است، تمام اسکلت و تجهیزات این ساختمان در سال 1355 در سوئد ساخته شد، و پس از حمل به تهران مونتاژ، و به بهره برداری رسید.